19 Temmuz 2010 Pazartesi

Üsküdar: Gülnuş Sultan'ı Ziyaret 2

<< Önceki

Yeni Valide Camii'nde avlu, avlu içinde. Ağaçlı- çiçekli dış avlunun keyfini en çok kediler çıkarıyor. Caminin iç avlusuna açılan kapılara merdivenlerle ulaşılıyor. Ortası şadırvanlı, mermer sütunlu iç avluda durup biraz nefes alıyoruz, notlarımızı karıştırıyoruz. Artık içeri girmeye hazırız.

İçerde fotoğraf çekmek yasak; bunun vaktiyle camiden çalınan çinilerle bir alakası var galiba...Kadınlara ayrılmış üst kısmına çıkış için merdivenleri buluyoruz, ne kadar dar, dik, yüksek merdivenler öyle...! Zaten pek çok kişi çıkamıyor, alt katta kalıyormuş biz çıktık, camiinin kubbesine biraz daha yaklaştık, çıkamayanlar caminin güvenlik görevlisiyle sohbeti ilerletti... Çalıştığı camideki müezzinin sesinin güzelliği ile övünüyor görevli. Akşamüstü tekrar iskele meydanı'na geldiğimizde kendi kulaklarımızla işittik ve kendisine hak verdik ama hangi caminin müezzininin sesidaha güzel bilemedik. Mihrimah Sultan ve Yeni Valide Sultan camilerinin müezzinleri ezanı düet yapar gibi karşılıklı okuyorlar ve ustalıklarını yarıştırıyorlar sanki. Çifte ezanı ilk defa geçen yaz Sultanahmet'te işitmiştim. Firuzağa ve Sultanahmet Camiilerinde öğle-ikindi-yatsı vakitlerinde çift ezan okuma geleneği var... Mihrimah Sultan ve Yeni Valide Camii'lerinde ise öğle ve ikindide çift ezan okunuyormuş... Gerçekten insanın içine dokunan bir dinleti.

Güvenlik görevlisi, kuşevlerini göstermek için caminin dışında bize rehberlik ediyor. Yeni Valide Camii'nin çok önemli bir özelliği, dışındaki kuş evleri. Caminin etrafında dolaşıp İstanbul'un belki de en güzel kuşevlerini görüyoruz. Kuşlara bu zarif yuvaları yapmak, Gülnuş Sultan'ın özel isteği miydi, mimarın arzusu muydu merak ediyorum. Kanatlı dostlara küçük birer yuva değil, birer saray yapılmış, hatta iki yanı minareli birer ibadethane bile yapılmış! (Az önce Mihrimah Sultan Camiii'nin avlusunda günümüzde yapılmış bir büyük kuşevi görmüştük ama o, iki direk üstünde 25 odacıklı bir şey, TOKİ evlerine benziyor. Zaten kuşevleri, dönemin mimiarisini, o kuşevini yaptrının zevkini, inceliğini yansıtırmış o yüzden şaşırmıyorum 2000'lerde yapılan kuş evi ile Lale Devri'nin hemen öncesinde yapılan kuşevlerinin estetik farkına).