13 Temmuz 2010 Salı

Üsküdar: Mihrimah Sultan'ı Ziyaret 2

<< Önceki
Sinan, Mihrimah Sultan için yaptığı bu ilk külliyeye iki minareli bir cami yapmış; diğer yapıları caminin etrafına serpiştirilmiş. Bunlardan medrese (şimdi bir sağlık merkezi), sıbyan mektebi (şimdi çocuk kütüphanesi) bir de türbe günümüze gelmiş; diğer yapılar (han, imarethane, tabhane) artık yoklar. 8 sene sürmüş inşaat.

İnşaat süredursun; 1543’te Kanuni’nin çok sevdiği veliahtı Manisa Sancak Beyi Şehzade Mehmet, 23 yaşında çiçek hastalığından hayatını kaybeder. Padişah başmimarından oğlu için bir külliye inşa etmesini ister; iki külliyenin yapımını birlikte sürdürür Mimar Sinan. Eminönü Şehzadebaşı’nda, “çıraklık eserim” dediği Şehzade Camii ve külliyesini (yandaki resim) ile Üsküdar Mihrimah Sultan külliyeside aynı yıl tamamlamayı başarır. Biz Mihrimah Sultan Camisi’ne dönelim.

Cami, iskelenin karşısında; yüksekçe bir setin üstünde meydanın koşuşturmasını izliyor. Caminin avlusuna merdivenlerle çıkılıyor. Ben dün ordaydım ama saymak aklıma gelmedi; Evliya Çelebi 400 yıl öncesinden bildiriyor; 11 basamak varmış…. Bir kere daha anlıyorum ben gezginlikte, gezip gördüğün aktarmada Evliya Çelebi’nin tırnağı dahi olamam! Denize nâzır bir şadırvan var caminin önünde. 20 musluklu şadırvan (tahmin edebileceğiniz gibi ben saymadım, Evliya Çelebi saymış), belki de İstanbul’un en güzel abdest alma yeri.

Şadırvanın arkasında caminin revaklı bir girişi var. İşte bu bölümde süslü bir mezar dikkat çekiyor. Rüstem Paşa’nın, daha önceki evliliğinden olan oğlu Osman Bey’e ait bu mezar. Rüstem Paşa, karşısına padişah kızı ile evlenme fırsatı çıkınca ilk eşinden ayrılıp da mı Mihrimah Sultan ile evlenmiş doğrusu merak ettim ama bir bilgi bulamadım. Caminin yanındaki hazirede başka mezarlar da var ama onlara sonra bakacağız, şimdi içeri giriyoruz.

Kubbesindeki zengin süslemeler, pencerelerindeki renkli vitraylar caminin içinden aklımda kalanlar. Çok güzel ama biraz loş bir cami. Mihrimah Sultan da camiyi karanlık bulmuş. Mimar Sinan, bunu hiç unutmamış ve 15 yıl kadar sonra Mihrimah Sultan, kendisinden adını taşıyacak ikinci bir cami yapmasını istediğinde o güne kadar yaptığı yapacağı tüm camilerden aydınlık bir cami yapmış Edirnekapı'da.



Sonraki >>

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder